Eerste groen, eerste oogst

We zijn alweer een paar weekjes verder en de zon draait ook dit jaar weer overuren. Er is haast geen druppel gevallen, en ik ben ook alweer in het ritme gevallen van elke dag met gieters slepen. Nou klaag ik niet, ten eerste omdat dat niet veel helpt, maar ook omdat ik daadwerkelijk heel erg geniet van het warme droge weer! Hopelijk kan ik elk jaar iets beter tegen de hitte, want ik ben bang dat we daar langzamerhand wel aan moeten gaan wennen. Wat dit jaar daar erg mee gaat helpen is mijn nieuwste speeltje!

Mijn prachtige nieuwe rode automatische zonnescherm! Eindelijk hangt hij dan echt, en ik kan er gelijk mooi gebruik van maken deze week met dit lekkere weer. Dit jaar hoef ik dus niet de hele zomer de gordijnen dicht te doen om het binnen leefbaar te houden!

Ik ben er echt ontzettend blij mee, en we hebben gelijk een klein tafeltje besteld om er des te meer gebruik van te kunnen maken. Nu is de verleiding helemaal groot om de hele dag in de tuin te hangen!

Het is dan ook erg goed toeven in de tuin, want alle plantjes komen zo mooi op en alles is nog zo jong, fris en fruitig. Ik ben dan ook maar weer eens een rondje door de tuin gegaan met mn ipadje, om alle groei vast te leggen. Ten eerste wat opvalt zijn de doperwten die ik nog maar zo kort geleden heb gezaaid:

Daar staan ze met z’n allen vrolijk te groeien. Iets te veel met z’n allen. Kennelijk is werkelijk elk gezaaid erwtje uitgekomen dus ik heb er gelijk een aantal weggeknipt om de rest wat ruimte te geven. Deze kunnen lekker doorgroeien en al snel zullen ze met hun kleine tentakeltjes de stokken vast gaan grijpen.

Daarnaast staan de tuinbonen stoer te doen:

Die groeien toch zo snel als ze eenmaal los zijn! Ik heb snel de laatste planten weggeknipt waar ze nog dubbel stonden en al snel moet ik een draadje gaan spannen om ze wat steun te geven. Ook heb ik de voorgezaaide tuinbonen die op de vensterbank stonden er bijgezet. De afgelopen tijd heb ik ze langzaam afgehard buiten en nu mogen ze nog een nachtje wennen op hun vaste plekje. Morgen zet ik ze er in en ik hoop dat ze groot genoeg zijn om tegen de hongerige slakken te kunnen!

Samen met de tuinbonen stonden ook de zonnebloemen op de vensterbank:

Hier staan ze nog gezellig samen af te harden. Nu hebben ook de zonnebloemen bijna allemaal hun vaste plekje gekregen. Een aantal gaan in de bak samen met de peulen en de (nog niet gezaaide) sperziebonen.

Zoals je ziet zijn ook de peultjes opgekomen, en zien er ook erg gezond uit! Ik heb nog een tweetal zonnebloemen waarover ik nog twijfel waar ik ze wil hebben, en ook heb ik nog de gezaaide zonnebloemen. Daar is echter nog geen spoor van te ontdekken, dus we wachten nog maar even af.

Wat er verder nog op de vensterbank staat zijn de courgettes en de tomaten. De courgettes zijn ook dit jaar weer super:

Ook al zijn het er maar twee, des te meer hebben ze mijn hart! Ze groeien altijd zo snel en ze worden dan zulke enorme planten. Dat kan je alleen maar leuk vinden, zelfs ook al zou je geen courgettes eten!

De tomaten gaan rustig aan, maar ze staan er goed bij:

Ik heb tussendoor nog wat extra aarde in de potjes gedaan om te voorkomen dat ze sprietig worden. Tomaten kunnen kennelijk wortels groeien uit hun ‘stammetje’ dus dat maakt ze alleen maar sterker. Ik ben van plan nog een keertje de plantjes aan te aarden voordat ze in hun grote pot gaan. Ook ben ik vandaag begonnen met zowel de courgettes als de tomaten af te harden. Ik ga ze niet perse in de grond zetten voor half mei (behalve als het weer duidelijk warm blijft) maar ik wil ze wel graag buiten hebben staan overdag. Elke dag ietsjes langer buiten en dan kunnen ze dat wel hebben.

Overigens heb ik de twee verschillende tomaten door elkaar heen gehaald! Ik zou nu echt niet meer weten welke van de plantjes de moneymakers en welke de snacktomaten zijn! dat wordt nog een probleem, maar dat los ik later wel op.

In de tuin groeien ondertussen ook de uien lekker door. Het lijkt nog niet zo lang geleden dat ik de kleine uitjes in de grond duwde en nu staan ze er zo bij:

Daarnaast heb ik alle kleine groentetjes staan en daar oogst ik ondertussen lekker van!

Na deze foto heb ik alles goed uitgedunt en opgepeuzeld. Heerlijke radijsjes:

Een mooie bos spinazie:

Aangezien het toch lunchtijd was heb ik gelijk wat extra lente-ui geoogst en samen met de spinazie een prima maaltijdje gemaakt:

Yumm, lekker hoor. Nu nog wachten tot ook de tomaat uit mijn tuin komt!

 


3 thoughts on “Eerste groen, eerste oogst

  1. Lief, lief tuintje, wat zie je er toch mooi en aantrekkelijk uit. En je levert al zoveel lekkere en o zo gezonde groentetjes op!
    Het is een plaatje! Ik kan me zo voorstellen dat je niet uit de tuin bent weg te krijgen, nu ook met dat prachtige zonnescherm ,wat een heerlijk plekje!

    Liked by 1 person

  2. Dag Susanne.
    Het ziet er allemaal zo prachtig uit. Al je groenten in de tuin. Wat ik ook zo knap vind is, dat je over groenten een smeuig, interessant en prettig om te lezen ,vehaaltje kan schijven . Waar je ook de volgende keer weer naar uit ziet. Je hebt niet alleen groene vingers maar ook talent om te

    En ook een prachtig zonnescherm. Hier zul je zeker blij mee zijn. Spreek uit ervaring.

    Lieve groet.

    Like

Leave a comment