Lentekriebels

pruim 2020 maart

Ok, het is nog een beetje koud. Maar wat een mooie blauwe lucht vandaag! Aangezien ik gelijk ‘s ochtends stond te springen om aan de slag te gaan, hebben we gelijk de laatste paar spullen bij de Welkoop gehaald zodat ik de tuin in kon.

Heerlijk om in alle rust onder de stralende zon en met een lucht vol met vrolijke vogels de handen uit de mouwen te steken. Na een uurtje of twee zag het er allemaal alweer een stuk beter uit!

21 maart tuin

Ik heb me vandaag eigenlijk alleen bezig gehouden met opruimen, en onkruid wieden. Alles wat ik heb mogen zaaien in maart heb ik al eerder gedaan, en ik moet nog even een weekje of twee wachten op de volgende lading in april.

Er zijn echter wel al wat groene puntjes te ontdekken, en zo vroeg in het jaar is het altijd weer tof om te zien dat het ook dit jaar weer omhoog komt!

De tuinbonen had ik dit jaar gewoon in de volle grond gezaaid, maar ik heb er dan ook erg lang op moeten wachten tot ze boven kwamen! Voor volgend jaar: gewoon weer lekker op de vensterbank doen. Het is even wat gedoe, maar dan heb je tegen deze tijd wel al mooie grote groene planten in de tuin. Dit jaar zijn het nog hele kleine groene sprietjes. Maar ik verkijk me er ook vaak op hoe snel de tuinbonen groeien. Voor ik het weet moet ik al een touwtje binden om ze wat extra steun te geven.

Tuinbonen 2020 maart

Wat ik verder al heb gezaaid zijn de lente-ui, de radijsjes, wortelen en de spinazie. De wortels en de lente-ui laten nog even op zich wachten, maar de spinazie  en de radijsjes komen altijd lekker snel omhoog. Al deze lekkere groentes komen in dit vak, tussen de twee paden:

tuin 2020 maart

De radijsjes waren er natuurlijk als eerst:

radijsje 2020 maart

Ondertussen heb ik ze al uitgedund en lekker opgepeuzeld. De overigen hebben dan weer genoeg ruimte om verder te groeien.

De spinazie is er ook weer snel bij:

spinazie 2020 maart

Eigenlijk had ik best wat meer kunnen zaaien van de spinazie. Deze babygroentes zijn erg lekker om op te eten, dus als ik nou wat meer had gezaaid had ik daar al wat van kunnen oogsten.

Twee vakjes in deze strook zijn nog leeg. In april mag ik ook deze volzaaien met rode bietjes, en met (pluk)sla.

Begin maart zijn ook de uien er weer in gegaan, en ook deze staan al vrolijk groen te wezen in de zonneschijn:

ui 2020 maart

Prachtig toch..? Ik kijk er zo naar uit om deze ook snel groter te zien worden. Die mooie groene sprietjes maken me echt happy. En oh ja, je houdt er uiteindelijk ook nog uien aan over!

Ik heb heel wat plannen voor de komende tijd, we zitten uiteindelijk de komende tijd toch veel thuis, maar zo vroeg in het jaar blijft het altijd nog eventjes bij plannen. Wel kunnen we op dagen als deze heerlijk genieten van alles wat nu langzamerhand wakker wordt en begint te groeien en te bloeien.

narcis maart

Best zo..!

ik 2020 maart

 

 

 


One thought on “Lentekriebels

  1. Altijd weer zo’n lief tuintje! En inderdaad, die mooie (licht)groene sprietjes zijn een lust voor het oog. Het is lente! Fijn dat je weer plezier in je tuin krijgt!

    Like

Leave a comment